September 25, 2012

Santau...

 Dalam dunia yang serba canggih ni jgan ingat tkder tau benda2 macam neh.Bak kata orang rambut sama hitam tapi hati lain-lain ok.Jadi kita perlu sentiasa berjaga2.Hari ni mama anis nak share sikit info tentang tu ok....

APA TU SANTAU...??

Ia rangkaian dari 3 perkara : ramuan , sihir, makhluk halus. Asal santau: seperti yang diterangkan secara lisan, ia biasa berlaku di bahagian negara-negara Asia Tenggara seperti Indonesia, Malaysia, Philippine,etc. termasuk juga sedikit bahagian selatan negara China.
Dan ia tidak diamalkan oleh masyarakat Arab / timur tengah / africa etc…jika masyarakat sedemikian mereka lebih menggunakan kaedah sihir yg lain. Biasanya kalau dahulu di bahagian daerah sumatra, Indonesia santau ini biasa digunakan seperti alat permainan masyarakat di sana.
Di mana dlm sesebuah kampung jika ada seorang yang gagah perkasa atau yg mempunyai sesuatu bidang2 ilmu yg tinggi seperti ilmu agama etc.
para penyantau suka mencuba atau hendak menguji sejauh mana kehandalan / kebolehan mangsa2 tersebut. Bagi orang2 yg mempunyai ilmu2 kebal / yg dikatakan gagah perkasa seperti pahlawan sukar utk ditandingi oleh orang2 biasa, lazimnya tubuh badan mereka / kekebalan mereka akan kalah dengan santau.


JENIS2 SANTAU....

1)  Santau Angin
2)  Santau Tuju
3)  Santau Makan Minum
4)  Santau Langkah

 KESAN DARI TERKENA SANTAU....

Merosakkan rohani dan jasmani ( rasa tidak tenteram), merosakkan rumah tangga, merosakkan organ2 dalaman, merosakkan fikiran,  maut. Tanda fizikal mangsa santau : warna kebiruan2 (biru kundang) di kuku tangan kaki, bibir, kelopak mata & ada yg tahap kritikal menjadikan paru2 & jantung bermasalah dan berlubang. 

KETERANGAN LANJUT BOLEH LAYARI BLOG NEH:
darussyifa Team

No comments: