April 13, 2012

Pengalaman Bersalin Twin Part 3

Sambungan cerita kat labour room pula...

masuk jer kat ruang labour room...nurse dah tanya macam2 la....tkder orang tolong ker...nape tak call sedara ke, kenkawan ke or jiran2 ke...nak jer aku cakap cam gini kat nurse tu...weh dah pukul 3 lebey ni sape yang nak terjaga weh..tapi aku simpan jer lam hati ni...hehehhe..walaupon sakit memang giler2 tapi tetap teringat kat abang afiy n airish camner keadaan dia..berkali2 aku ingatkan nurse minta tolong tengok2 kan airish yer. and kalau akak aku datang minta tanyakan pasal afiy.

kat labour room malam tu pulak doctor yang on call lelaki la pulak...hehehehe...dah 2,3 orang doc lelaki kerumun kat aku...haish...malu la aku.sib baik time tu dah tukar baju n kain hospital..nurse tanya lagi kat aku memang dah dekat due dah ke? aku cakap belum lagi la nurse baru 6 bln....oooo....awal lagi cakap nurse, mungkin sakit2 biasa kot.dia check contraction kat perut aku...letak tangan dia kat perut aku..masing2 diam.
kenkadang terdengar gak la suara aku mengerang kesakitan.

doc lelaki tu datang lagi, camana nurse contraction?
kerap doctor, three in ten.cakap dia.aku dengar je...hehehe..tau pon yg aku neh memang sakit terdesak ni bukan main2 dah.ok nurse, kita check jalan dah buka ker?
alamak, doc neh ke yang nak check aku ni?lelaki pulak tu...malu2...(part neh aku tak pernah ceta kat sesape pon even cek suami,hanya exclusive tuk pembaca blog mama anis)

puan , saya minta izin untuk check jalan dah bukak ke belum...alamak...malu2...camana ni????ape nak buat ni...doctor, takda doctor pompuan ke...saya malu la...ish...saya boleh tahan lagi neh...sekejap yer puan...doctor tu pon berlalu..alamak selama bersalin dua anak yang lepas smua doctor pompuan jer...camana neh...dah la lelaki...muda pulak...hensem pulak tu....waaaa...........nak nanges rasanya..tetibe doc tu datang dengan sorang doctor pompuan.aku cepat recgonize sape doctor pompuan tu...doc Pavani....selalu gak aku checkup ngan dia masa aku kene refer ke hospital dulu....fuh nasib baik la ade jugak doctor pompuan..alhamdulillah...

Doc Pavani cakap ok kita nak check ye...ok...accepted...dia check...doc yang lelaki tu pulak masukkan tiub drip kat tangan aku...check...check..nurse tanya kat doctor tu...macamana doctor dah ada jalan? aku dapat dengar yang doc pavani tu cakap dah zero stage dah...boleh bersalin bile2 masa.nurse tu tanya pulak kat aku puan takda rasa nak meneran ke?
aku balas balik....xda la pulak...

diaorang tolak mesin scan kat aku...doc scan perut aku...patut la, breech(songsang)...patutla tak boleh. prepare tuk ceaser arah doctor tu.dengar2 kena ceaser...alamak,aku nih bermimpi ker????? tetibe sakit...tetibe kat hospital...tetibe nak kena operate...laki pon dok jauh...anak2 ntah kat mana2... Ya Allah kuatkan semangat aku.

nurse tolong aku tukarkan baju operate...dia pakai topi cam nak gi mandi hahahahahaha....dalam sakit2 tu boleh pulak aku rasa nak tergelak.pas tukar baju doc bagi surat2 tuk sign...doc cakap kat aku...puan disebabkan husband puan takda...waris2 terdekat juga takda jadi kami memerlukan tandatangan puan sendiri untuk operation ni yer.pastu dia pon bacakan la tuk aku isi kandungan surat yang aku perlu tandatangan tu.

serius aku cakap time tu,fikiran aku ntah ke mana2 ntah,,,,doctor bagi penerangan pon aku dah rasa macam dia membebel ape ntah.sepatah dua jer aku dapat tangkap...pasal komplikasi...pasal pemindahan darah...pastu dah tak dengar dah...sebab sakit makin kuat..

then, lepas sign surat2 tu diaorang tolak aku ke bilik operation...sempat jugak tengok kat pintu depan tu tertulis besar2 'DEWAN BEDAH'. ei...takutnye...masuk situ punya lah sejuk....yer la dah la first time kena operate pastu sorang2 pulak tu masuk bilik operate....pengalaman tak diduga betul...hehehe..

masuk dalam tu doc pakar bius pulak amek part...dok terang2 pasal nk bius aku kat tulang belakang (epidural la tu).aku angguk2 kan jer...buat2 faham...dah habis penerangan dia suh sign...sign sendiri lagi...hehehehe...ape nak buat kan.masuk kat bilik operation tengok smua lampu operate dah terpasang...lampu bulat2 tu yang nak suluh perut kita tu...wa....takutnye..diaorang baringkan kat katil operate...kecik jer katil tu muat2 ngan badan memg kene care sangat2 sebab kalu kita bergerak2 mesti akan jatuh.

sorang tu tu cakap,puan...puan kena duduk kejap sebab doctor nak bius kat belakang puan...aku balas la... saya dah tak boleh duduk ni...boleh baring jer sebab kalu saya duduk mesti sakit sangat ni..
tkpe puan...lepas bius ni puan takkan rasa sakit dah..saya tak tipu...
aku pon try la duduk dengan bantuan nurse2 yang berapa orang ntah...memang agak ramai la time kat bilik operation tu.


lebey kurang cam gambar kat atas ni la keadan aku masa kena bius tu...siap2 peluk bantal lagi....comel tak...kikikiki.aku rasa sape yang pernah ceaser mesti mengalami dan melalui pengalaman yang sama kan...
dan untuk fakta...cucuk epidural tu memang sakit sangat2 dengan panjang jarumnye yang manakutkan...hehehehe...
tapi sebenarnya cucuk untuk matangkan paru2 baby adalah lagi sakit dari cucuk bius sebab sampai sekarang aku masih terasa kesannya selepas 25 hari operation..lame kan...tak tahu la effect dia sampai bila kan...cucuk tu kat peha n sangat2 pedih.

pas bius tu dalam 5 minit...memang dah takda rasa sakit contraction dah....agak boleh bertenang la time tu... tunggu kena robek jer la perut time tu..redha dan keringkan hati untuk twin.

wlaupon tak sakit tapi sebanarnya kita boleh rasai bile doc toreh perut kita...doc kuak perut kita...sebenarnya kita boleh rasa...aku memang rasa semua tu...sekejap jer keluar 1st twin...pada 5.14 dan 2nd twin pada 5.17 girl n boy...alhamdulillah...tak sempat pon pegang n cium bby macam ibu2 lain sebab terus ditolak ke NICU (neonatal intensive care unit) sebab baby kecik n tak cukup bulan.agak sedih sebb tak boleh pegang baby kan.pas siap jahit n whtever kat perut aku yang kena robek tu diaorang tolak aku ke ruangan pemulihan selama setangah jap kat situ...masa ditolak keluar tu memang menggigil tak ingat la kan...dengan dari pinggang ke kaki tk rasa apa2...pasrah jer lah apa yang diaorang nak buat kan masa tu kan...

ok....setakat neh dulu la...nak prepare gi tengok twin pulak kat hospital...nanti mama anis akan cerita pulak keadaan twin...hari demi hari....

No comments: